Kalendarium Orlen i Polska Press

Wrzesień 2021

02.09. Przemysław Szymańczyk został redaktorem naczelnym „Głosu Dziennika Pomorza” Dotychczasowy naczelny, Marcin Stefanowski – pozostał w redakcji jako wicenaczelny „Głosu Koszalińskiego”. Szymańczyk do 2021 pracował w PR Szczecin.

Sierpień 2021

Dariusz Kołacz został prezesem oddziału Polska Press w Lublinie, będzie też koordynatorem Polska Press ds. oddziałów. Kołacz ostatnio był szefem Ośrodka Szkolenia Zawodowego w Radomsku, wcześniej pracował już w Polska Press,. Joanna Parczyńska, dotychczasowa szefowa lubelskiego ośrodka, zdecydowała o odejściu z firmy.

30 sierpnia nowy wice naczelny „Dziennika Zachodniego” Jędrzej Lipski opublikował artykuł wstępny, w którym dziennikarze doliczyli się 39 błędów. Lipski pracował w „Dzienniku Zachodnim” i „Trybunie Śląskiej” już wcześniej. Zastępcą redaktora naczelnego został po odejściu Marka Twaroga i Janusza Szymonika.

27.08. Nowy naczelny „Kuriera Porannego”, Adam Jakuć, rozwiązał umowę z wieloletnim felietonistą tytułu, Krzysztofem Szubzdą. Szubzda łączy to ze swoimi krytycznymi wpisami na FB.

26.08 Marek Twaróg, po odejściu z „Dziennika Zachodniego” objął  stanowisko redaktora naczelnego „Presserwisu” i Press.pl.

25.08 Z „Dziennika Bałtyckiego” odeszła zastępczyni redaktora naczelnego Bogdana Wachowska. Na jej stanowisko awansował Mariusz Leśniewski, związany z tytułem od 21 lat.

25.08. PKN Orlen otrzymał Nagrodę Wolności Słowa „Gazety Polskiej Codziennie”, „za uratowanie Ruchu i zakup Polska Press”. Takie samo wyróżnienie przyznano też Klubom „Gazety Polskiej”. Gratulacje i życzenia z okazji 10-lecia dziennika przekazali premier Mateusz Morawiecki, prezydent Andrzej Duda i prezes PiS Jarosław Kaczyński.

16.08 Z „Dziennika Zachodniego” odeszło dwóch dziennikarzy. Związana z gazetą od 15 lat Maria Olecha-Lisiecka i Grzegorz Lisiecki, po dwudziestu latach pracy w „Dzienniku”. Nie skomentowali decyzji o odejściu.

11.08. Wyborcza.pl Poznań poinformowała o instrukcjach wydanych przez nowego naczelnego  „Głosu Wielkopolskiego” Wojciecha Wybranowskiego jak pisać i jak nie pisać o protestach w sprawie lexTVN. Zabroniono dziennikarzom relacjonować, dozwolone było „tylko zdjęcie i kilka zdań opisu”. Nie wolno też używać określenia „wolne media”, jako zbyt politycznego i ocennego.

09.08. Press podał – W pierwszym półroczu 2021 roku spośród dzienników regionalnych tylko „Sport” (Gremi Media) odnotował wzrost sprzedaży rok do roku. Największe spadki miały wydawane przez Polska Press: „Polska Metropolia Warszawska”, „Kurier Lubelski” i „Dziennik Bałtycki”.

Na pierwszym miejscu pod względem średniej sprzedaży od stycznia do czerwca br. znalazła się „Gazeta Pomorska” – z wynikiem 18 663 egz. (spadek o 18,69 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2020 roku). Drugi w zestawieniu „Dziennik Zachodni” sprzedał się w 13 691 egz. (spadek o 19,13 proc.), a trzeci „Głos Wielkopolski” – 12 781 egz. (spadek o 18,04 proc.). Średnia sprzedaż „Expressu Ilustrowanego” wyniosła 9392 egz. (spadek o 19,62 proc.). W pierwszej piątce znalazł się także „Głos – Dziennik Pomorza” – 8636 egz. (spadek o 19,39 proc.). Wszystkie te tytuły należą do Polska Press.

Gazety należące do Polska Press zanotowały też największe spadki w pierwszym półroczu 2021 roku w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Średnia sprzedaż dziennika „Polska Metropolia Warszawska” zmniejszyła się o 37,44 proc. (do 1619 egz.), „Kuriera Lubelskiego” – o 25,71 proc. (do 1829 egz.), a „Dziennika Bałtyckiego” – o 25,07 proc. (do 7925 egz.). Dane: Polskie Badania Czytelnictwa.

09.08. Do redakcji „Polska The Times” dołączyła Lidia Lemaniak, wcześniej związana m.in. z Niezalezna.pl, Telewizją Republika i „Gazetą Polską Codziennie”.

Na początku sierpnia z  „Głosu Wielkopolskiego” odeszła szefowa magazynu i dodatków Katarzyna Sklepik, po 22 latach pracy. „Postanowiłam zmienić swoje życie” – powiedziała portalowi Wirtualnemedia.pl. i prosiła, by do jej odejścia „nie dorabiać ideologii”.

Z „Głosu Wielkopolskiego” odeszła Gabriela Jelonek, redaktor prowadząca ponadregionalnego „Magazynu Rodzinnego” (Polska Press). „Nie będę brała udziału we wzajemnym szczuciu ludzi” , „Obiektywne dziennikarstwo leży daleko od układów politycznych”. Jelonek opowiadała przy tej okazji, że była ofiarą hejtu, że mowa nienawiści pojawiała się po Strajku Kobiet i dlatego, że pracowała w niepolskiej gazecie. Po tym Polska Press powołała komisję wyjaśniającą ws. mobbingu. 

Lipiec 2021

Z „Dziennika Bałtyckiego”, za porozumieniem stron odszedł Mariusz Szmidka,  związany z tytułem od 1997 roku. Od lipca stanowisko redaktora naczelnego obejmie Artur Kiełbasiński, dotychczasowy  sekretarz Radia Gdański, wcześniej zatrudniony też w „Gazecie Wyborczej. Pod koniec czerwca, były już naczelny „Dziennika Bałtyckiego” Mariusz Szmidka otrzymał nagrodę Pracodawców Pomorza. „Czasy dla mediów trudne, ale na przekór temu staraliśmy się być apolityczni, rzetelni, ale przede wszystkim przyzwoici”  powiedział  w podziękowaniu.

Jarosław Jabłoński, redaktor naczelny „Kuriera Porannego” i „Gazety Współczesnej”  odszedł po 6 latach, za porozumieniem stron.  Nowym naczelnym będzie tytułami Adam Jakuć, wcześniej dziennikarz TVP Białystok, a ostatnio doradca i szef biura wojewody.

Kolejne odejścia z redakcji „Głosu Wielkopolskiego”. Według informacji poznańskiej „Gazety Wyborczej” odeszli z redakcji w ostatnim czasie: Grzegorz Dembiński, szef działu foto, Katarzyna Sklepik (szefowa Magazynu i Dodatków), Zbigniew Snusz (wydawca online), dwoje dziennikarzy z oddziałów lokalnych i jedna osoba z marketingu. Pod koniec czerwca odeszła też dziennikarka Bogna Kisiel. Od 15 lipca zastępcą redaktora naczelnego „Głosu Wielkopolskiego” oraz menedżerem oddziału ds. subregionów został Marcin Wątrobiński. Wątrobiński będzie m.in. odpowiedzialny za serwisy Naszemiasto.pl oddziału wielkopolskiego (m.in. w Chodzieży, Śremie, Pile, Kaliszu, Koninie czy Gnieźnie). Zastąpi Marcina Fuszpaniaka, który rozstaje się z firmą. Wicenaczelnym tytułu został Leszek Waligóra.

01.07. Tomasz Krawczyk, dyrektor działu rozwoju redakcyjnego Polska Press zdecydował o odejściu z firmy,  po 23 latach pracy. Na jego miejsce powołano  Wojciecha Kozaka. Kozak w Polska Press pracuje od 2008 roku.

01.07. Joanna Pazio, rzeczniczka prasowa Polska Press odeszła z firmy, jej następcą został Adrian Majchrzak. Majchrzak ostatnio pracował w Telewizji Republika, wcześniej w dziale promocji sprzedaży Grupy Radiowej Agory.

Z Polska Press odeszła 1 lipca wicenaczelna „Dziennika Łódzkiego”, Grażyna Tomala-Tylman. długoletnia dziennikarka „Dziennika Łódzkiego”, zastępczyni redaktora naczelnego. 

Czerwiec 2021

21.06. związkowcy podpisali umowę z prezesem Orlenu Obajtkiem. Ustalono, że od lipca br. pracownicy Polska Press zostaną objęci systemowymi podwyżkami płacy, dostanie je ponad 70 proc. osób zatrudnionych w wydawnictwie, mają wynieść od 150 do 300 zł. Najwięcej dostaną osoby niezarabiające dotychczas więcej niż 2600 zł netto. Wszyscy pracownicy dostaną kartę zakupową Orlen o wartości 500 zł i zostaną objęci benefitami. Przewidziano też wdrażanie standardów pracowniczych obowiązujących w Grupie Orlen.

21.06. Marcin Habel, nowy redaktor naczelny „Gazety Pomorskiej”, „Expressu Bydgoskiego” i „Nowości Toruńskich” nie zgodził się na wydrukowanie felietonu krytykującego sposób w jaki , jak TVP pokazywała wybory w Rzeszowie.

Marek Kęskrawiec , kierujący centralnym magazynem  Polska Press, z końcem czerwca odszedł z wydawnictwa. Propozycję  rozstania za porozumieniem stron złożył mu Wojciech Mucha, nowy naczelny Dziennika Polskiego. Kęskrawiec pracował w Polska Press 9 lat, wcześniej kierował m.in. Dziennikiem Polskim.  Press informuje, że z Dziennika Polskiego poza Markiem Kęskrawcem  i Wojciechem Harpulą odszedł też Piotr Błoński, redaktor działu online.

15.06. Wice naczelnym „Dziennika Polskiego” (Kraków) został Marcin Mamoń, ostatnio związany z TVP Info.  Wcześniej pracował m.in. Publikował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Uważam Rze”, „W Sieci”, „Do Rzeczy”, „Foreign Policy”.

14.06. Powołano 2 nowych członków zarządu Polska Press: Macieja Kossowskiego i Miłosza Szulca. Dołączyli do Doroty Kani i Tomasza Przybka (prezes). Kossowski pracuje w mediach od 20 lat, zajmował się rynkiem reklam, od 2017 w Polska Press, wcześniej m.in.  Grupa Onet, Wirtualna Polska. Szulc ma doświadczenie w zarządzaniu, ekonomii i finansach i restrukturyzacji  firm.

Adam Godlewski został nowym szefem dodatków sportowych w dziennikach Polska Press Grupy i serwisu Sportowy24.pl został. Zastąpił Roberta Zielińskiego, który będzie szefem sportu w agencji AIP oraz w gazecie „Polska Metropolia Warszawska” (należącym do Polska Press Grupy).

Zarząd Press Clubu przedstawił Sądowi Okręgowemu w Warszawie opinię w związku z odwołaniem rzecznika praw obywatelskich od decyzji prezesa UOKiK. ZdaniemPress Club UOKiK „przyjął wąską i nadmiernie uproszczoną perspektywę” i nie rozpatrzył wszystkich argumentów. „Budzi to niepokój i zdziwienie” zwłaszcza w kontekście odmowy UOKiK na przejęcie Radia Zet przez Agorę. Press Club podkreślił, że kontrolowanie Polska Press przez spółkę, w której decydujący głos mają przedstawiciele Skarbu Państwa może doprowadzić do nacisków polityków a zwolnienie kilku redaktorów naczelnych dzienników grupy bez podania powodów jest „dowodem na dokonywanie zmian pod kątem politycznym, a nie merytorycznym”. Kontrolowana przez państwo spółka może uczynić swoje tytuły prasowe „bardzo skutecznym narzędziem do ataku na politycznych konkurentów”. Press Club chce uchylenia w całości decyzji prezesa UOKiK.

Marcin Kowalczyk, dotychczasowy naczelny „Dziennika Łódzkiego” i „Expressu Ilustrowanego” odszedł z Polska Press, za porozumieniem stron. Nowym naczelnym został  Mirosław Malinowski. Malinowski w łódzkim oddziale Polska Press pracuje od 22 lat.

Marcin Żminkowski z TVP3 Rzeszów został szefem działu online „Gazety Codziennej Nowiny”. Żminkowski zastąpił na stanowisku Iwonę Adamek, która została w wydawnictwie jako redaktor naczelna „Faktów Jasielskich” oraz wydawca online portalu Nowiny24.pl. Żminkowski był związany był z TVP3 Rzeszów, podobnie jak powołany niedawno redaktor naczelny tej gazety, Rogowski.

02.06 Portal Press: Większość serwisów internetowych dzienników należących do Polska Press po przejęciu przez PKN Orlen z miesiąca na miesiąc traci użytkowników. Tylko Dzienniklodzki.pl pozostaje na plusie. Z danych Mediapanelu, od grudnia 2020 roku do kwietnia 2021 roku łączna liczba użytkowników 15 serwisów dzienników Polska Press („Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Zachodni”, „Echo Dnia”, „Gazeta Krakowska”, „Gazeta Pomorska”, „Gazeta Wrocławska”, „Głos Wielkopolski”, „Kurier Lubelski”, „Dziennik Polski”, „Gazeta Lubuska”, „Express Bydgoski”, „Nowa Trybuna Opolska”, „Głos Pomorza”) spadła o 14,27 proc. – do 11,37 mln.

Z dniem 1 czerwca redaktorem naczelnym „Gazety Lubuskiej” został  Janusz Życzkowski, dotychczasowy wicenaczelny Polskiego Radia Zachód. Zastąpił na stanowisku Szymona Kozicę, który został w redakcji szefem działu Sport. Życzkowski od 2009 roku pracował w Polskim Radiu Zachód, od 2016 roku jako zastępca redaktora naczelnego.

Od 1 czerwca redaktorem naczelnym „Gazety Wrocławskiej” została  Alicja Giedroyć-Skiba. Obecny naczelny Arkadiusz Franas rozstał się z wydawnictwem za porozumieniem stron. Giedroyć –Skiba pracowała w Polska Press i „Gazecie Wrocławskiej” w latach 2002-2007, jako dziennikarz działów Magazyn i Kraj. Od 2017 do 2018 roku była kierownikiem oddziału dolnośląskiego „Gazety Polskiej Codziennie”. Współtworzyła i była redaktorem naczelnym portalu Wdolnymslasku.pl. Z „Gazety Wrocławskiej” odszedł dziennikarz śledczy Marcin Rybak, przeszedł do Wyborczej.

1 czerwca Wojciech Wybranowski został redaktorem naczelnym „Głosu Wielkopolskiego”, poza tym kieruje serwisem Poznan.naszemiasto.pl. Wybranowski z mediami jest związany od prawie 30 lat. Zaczynał w „Głosie Wielkopolskim”, potem pracował m.in.:  w „Naszym Dzienniku”, „Rzeczpospolitej”, „Uważam Rze”, „Do Rzeczy”, portalu TVP Info oraz węgierskim portalu Remix News. Do Polska Press przeszedł z TVP Info, tam od grudnia 2020 był felietonistą i publicystą. Od 2016 roku jest też stałym komentatorem politycznym i społecznym na antenach TVP i Polskiego Radia.

Maj 2021

21.05. Należąca w części do Polska Press „Nowa Trybuna Opolska” jako jedyny tytuł tego wydawcy nie opublikowała wywiadu z Danielem Obajtkiem, w którym mówił m.in. o zmianach, jakie Orlen zamierza przeprowadzić w kupionym wydawnictwie. – Nie spotkały mnie z tego powodu żadne reperkusje – powiedział naczelny, Krzysztof Zyzik.

Tomasz Pietraszak, redaktor naczelny „Gazety Pomorskiej”, „Expresu Bydgoskiego” i „Nowości Dziennika Toruńskiego” odszedł z wydawnictwa za porozumieniem stron. Jego obowiązki od czerwca przejął Marcin Habel, związany dotychczas z TVP3 Bydgoszcz, w latach 2007-2019 był naczelnikiem wydziału w departamencie sportu i turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu.

17.05 Obajtek w radiu Maryja: „Decyzja sądu nic nie oznacza tak naprawdę. Normalnie funkcjonuje Polska Press. My wykonujemy swoje prawa z udziałów, mamy opinie kancelarii międzynarodowych i doradców finansowych w tym zakresie. Generalnie nie można ograniczyć prawa do przejęcia, które generalnie już zostało skonsumowane. To jest sytuacja, nad którą głowią się i analizują ten wyrok prawnicy i nikt za bardzo nie może zrozumieć o co tak naprawdę chodzi”

PKN Orlen ogłosił postępowanie kwalifikacyjne na prezesa Polska Press, dając chętnym tylko cztery dni na zgłaszanie się. Termin minął 16 maja – nabór kandydatur ogłoszono 13 maja. Taki tryb uniemożliwił praktycznie zgłoszenia. Samo wyciągnięcie zaświadczenia o niekaralności, co było wymagane w procesie rekrutacji, wymaga kilku dni. 18 maja powołano na stanowisko prezesa Tomasza Przybka. Wcześniej Przybek pracował m.in. w Polskiej Agencji Prasowej, Fratrii (wydawca m.in. tygodnika „Sieci” i wPolityce.pl) PW „Rzeczpospolita”, a ostatnio w spółkach państwowych spoza mediów. Ani Polska Press, ani Orlen nie odpowiedzieli na pytanie, ile osób stanęło do konkursu.

13.05. Z redakcji „Dziennika Zachodniego” odeszła dziennikarka i redaktorka Justyna Przybytek-Pawlik. Z tytułem związana była od 2007 roku. – W sytuacji, w jakiej znalazła się redakcja „Dziennika Zachodniego”, wynikającej ze zmiany właściciela Polska Press, nie miałam wątpliwości, że warto przyjąć nową ofertę pracy.

12.05. Powstaje Fundusz Solidarności Dziennikarskiej, który ma pomagać dziennikarzom zwalnianym z pracy. – Będziemy wyszukiwali „w terenie” osoby, które straciły pracę w takich tytułach, chcemy docierać do nich z pomocą – powiedział Jan Ordyński, wice prezes Towarzystwa Dziennikarskiego, który ma prowadzić Fundusz.

12.05. Stała felietonistka „Głosu Wielkopolskiego” Kamilla Placko-Wozińska po ćwierćwieczu zerwała współpracę z dziennikiem i magazynem ,,Moja Harmonia Życia”. – Do niszczenia gazet przez spółkę Obajtek – Kania nie chcę się przykładać – wyjaśniła.

11.05. Witold Głowacki zrezygnował  z funkcji I zastępcy redaktora naczelnego „Naszej Historii”. „Nie widzę jednak dla siebie miejsca w jego nowej formule przygotowywanej przez wydawnictwo”. W Polska Press pozostał, jako dziennikarz „Polski Times”.

06.05 Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpozna poza kolejnością odwołanie Rzecznika Praw Obywatelskich od decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ws. zgody na przejęcie kontroli nad Polska Press przez PKN Orlen. Decyzję w tej sprawie podjęto w końcu kwietnia br.

Redaktorem naczelnym „Gazety Codziennej Nowiny” (Podkarpacie) od 1 maja będzie Arkadiusz Rogowski. Poprzedni naczelny Stanisław Sowa odchodzi z firmy za porozumieniem stron. Rogowski od 2016 roku związany jest z TVP Rzeszów. Od 2010 roku pracował jako korespondent dwutygodnika polonijnego w Stanach Zjednoczonych „Biały Orzeł”, a od 2014 r. był współpracownikiem Amerykańsko-Polskiej Rady Doradczej w Waszyngtonie. Od 2015 do 2017 roku był tłumaczem amerykańskiego dziennika „New Britain Herald”, a w latach 2011-2016 dziennikarzem dziennika „Super Nowości”. Rogowski jest współtwórcą i dziennikarzem miesięcznika Ziemi Pilźnieńskiej „Gozdawa”.

Od 1 maja Wojciech Pokora nowym p.o. naczelnym „Kuriera Lubelskiego”. Pokora zaczynał jako fotoreporter w „Gazecie Polskiej”, był reporterem i publicystą w Polskim Radiu Lublin, w miesięczniku „Zmiany” a także redaktorem naczelnym miesięcznika „Nadchodzą Zmiany”, wydawanego przez Ogólnokrajowe Zrzeszenie Związków Zawodowych Pracowników Ruchu Ciągłego Zakładów Azotowych „Puławy”. Współpracował z redakcjami „Rzeczpospolitej”, Radia Plus, „Naszego Nowego Forum” i Radia Wnet, ostatnio w PR Lublin. Zastąpił Wojciecha Harpulę, który zostaje dyrektorem online w oddziale wydawnictwa w Krakowie..

Od 1 maja Wojciech Mucha będzie redaktorem naczelnym „Gazety Krakowskiej” i „Dziennika Polskiego”. Zastąpi Jerzego Sułowskiego, który odchodzi z wydawnictwa za porozumieniem stron. Mucha w latach 2016-2020 związany był z tygodnikiem „Gazeta Polska” jako  szef działu publicystyka, od 2011 do 2018 był dziennikarzem działu krajowego i p.o. szefa działu Opinie „Gazety Polskiej Codziennie”. Współpracował z TVP, prowadził m.in. „Cztery Strony” w TVP Info oraz „Twój wybór”, „Chip – Cywilizacja, Historia i Polityka”, „Echa Dnia” w paśmie wspólnym TVP3. Odchodzący Sułowski z „Gazetą Krakowską” był związany przez prawie 15 lat. Pracę rozpoczął w 1985 roku w „Echu Krakowa”. W latach 1995-2007 pracował w „Super Expressie”, m.in. jako zastępca redaktora naczelnego, a także szef redakcji w Nowym Jorku.

Dziennik Zachodni. Marek Twaróg po 11 latach odszedł za porozumieniem stron ze stanowiska redaktora naczelnegoOd początku maja szefem redakcji został Grzegorz Gajda, poprzednio związany z TVP3 Katowice.

W sprawie  postanowienia sądu ws. wstrzymania decyzji UOKiK zezwalającej PKN Orlen na przejęcie Polska Press, wiceprezes PKN Orlen Janusz Szewczak: czujemy się właścicielami Polska Press, postanowienie sądu jest bezprzedmiotowe.

Z Polska Press odszedł szef poznańskiego oddziału Polska Press Grupy. Marek Rodwald złożył w rezygnację z zajmowanej funkcji. Z początkiem maja odszedł z Polska Press Grupa prezes śląskiego oddziału Zenon Nowak, nowym prezesem został Karol Wlazło, wcześniej także zatrudniony w Polska Press.

 „Dziennik Zachodni”: Janusz Szymonik,  wieloletni zastępca redaktora naczelnego zrezygnował z pracy w tytule. „Odchodzę, bo po przejęciu przez nowego właściciela redakcja nie będzie już niezależna”. To druga osoba z kierownictwa odchodząca z gazety, wcześniej  redaktor naczelny Marek Twaróg.

Nowy naczelny „ Gazeta Codziennej Nowiny” Arkadiusz Rogowski zerwał współpracę z felietonistą Janem Miszczakiem z powodu jego żartów z kupna wydawnictwa przez Orlen w tekście, który ukazał się w gazecie.

Redaktorem naczelnym miesięcznika „Nasza Historia” został Tadeusz Płużański, Płużański był związany z TVP, początkowo jako szef redakcji publicystyki i reportażu w Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, a w połowie 2018 roku zaczął zarządzać publicystyką w TVP Historia. Prowadził w TVP Info część wydań programu „O co chodzi” i audycje w Polskim Radiu 24 (m.in. „Historyczne wydarzenie tygodnia”). W latach 2006-2017 pracował w „Super Expressie” jako kierownik działu Opinie, a wcześniej – w „Tygodniku Solidarność”. Współpracował też m.in. z „Najwyższym Czasem”, „W Sieci”, „Gazetą Polską” i „Gazetą Polską Codziennie”, napisał kilka książek o zbrodniach okresu stalinowskiego. Powołano też  radę naukową miesięcznika. Przewodniczącym został Piotr Gontarczyk, a pozostali członkowie to prof. Tomasz Panfil związany z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim, Grzegorz Majchrzak z IPN i dr hab. Sebastian Ligarski, szef oddziału IPN w Szczecinie.

Kwiecień 2021

21.04. Anna Zapert: z TV Republika na szefową ds. redakcji w Polska Press. Zapert to współpracownica Kani w TV Republika. Kania w zarządzie odpowiada za obszar redakcji.

16.04. Kilka osób nominowanych do tytułu „Osobowość Roku” przez „Gazetę Wrocławską” zrezygnowało z udziału w plebiscycie, zarzucając dziennikowi „eskalowanie ksenofobicznych nastrojów” i zwracając uwagę na przejęcie wydawnictwa przez Orlen.

16.04. Związkowcy z Polska Press spotkali się z prezesem PKN Orlen. Rozmawiali m.in. o warunkach pracy i wynagrodzeniach w wydawnictwie. – To spotkanie jest przełomem, poprzedni właściciel nie reagował na nasze skargi – powiedział Dariusz Śmigielski, szef Komisji Międzyzakładowej Związków Zawodowych Polska Press. Prezes Orlenu zapewnił, że jako właściciel nie przewiduje zwolnień w redakcjach i nie będzie ingerował w treści publikowane przez redakcje.

15.04 Po powołaniu Marcina Deca, będącego  prezesem Sigma Bis (wspólnej agencji mediowej Orlenu i PZU)do zarządu Polska Press, eksperci z domów mediowych komentują:  Oczywisty konflikt interesów, bo ten sam właściciel występuje w roli mediów, pośrednika i klienta.

14.04. Daniel Obajtek oświadczył, że  Orlen będzie dalej zarządzał Polska Press: postanowienie sądu jest bezprzedmiotowe. PKN Orlen będzie w najbliższym czasie wykonywał uprawnienia właścicielskich z udziałów w Polska Press. Jego zdaniem sądowe wstrzymanie zgody prezesa UOKiK na kupno wydawnictwa jest bezprzedmiotowe, ponieważ transakcja została już zrealizowana.

12.04. Sąd wstrzymał zgodę UOKiK na przejęcie Polska Press przez Orlen. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uwzględnił wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich i wstrzymał zgodę prezesa UOKiK na kupno wydawnictwa Polska Press przez państwową firmę PKN Orlen.  UOKiK skrytykował decyzję sądu a Centrum Monitoringu Wolności Prasy przy SDP oświadczyło „decyzja jest szkodliwa dla ładu medialnego w Polsce”.

08.04. Komunikat o nowej radzie nadzorczej Polska Press. Przewodniczącym został Tomasz Jakubiak, pozostali to Marcin Dec , Marcin Jankowski, Magdalena Skowyrska.

07.04. PKN Orlen zwrócił się do warszawskiego sądu o odrzucenie jako niedopuszczalnego, lub ewentualnie oddalenie, wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich o wstrzymanie realizacji zakupu wydawnictwa Polska Press. Według koncernu paliwowego zgoda prezesa UOKiK na tę transakcję jest już prawomocna.

01.04. Dorota Kania została powołana do zarządu Polska Press, w miejsce odwołanego Pawła Fąfary. Kania wcześniej była dziennikarką m.in. „Gazety Polskiej” i Telewizji Republika.

Marzec 2021

18.03. Sąd Okręgowy w Warszawie zarejestrował wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara o wstrzymanie wykonania transakcji zakupu Polska Press przez PKN Orlen. Sąd ma w ciągu trzech miesięcy uzyskać stanowisko szefa UOKiK. Jednocześnie Bodnar skierował do sądu wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji (w tym zakaz wykonywania przez PKN Orlen praw udziałowych w Polska Press). Wniosek został przez sąd zarejestrowany i nadano mu sygnaturę sprawy (XVII AMO 1/21).

17.03. Marta Danielewicz odeszła z „Głosu Wielkopolskiego” do poznańskiej „Gazety Wyborczej” . Wirtualne Media poinformowały też o wcześniejszych odejściach z „Głosu”:  reporter działu miejskiego Mikołaj Woźniak – dziennikarz od spraw kryminalnych Norbert Kowalski (po ośmiu latach pracy) , dziennikarz polityczny Błażej Dąbkowski. Odszedł też dziennikarz śledczy Łukasz Cieśla (od maja w ONET) i Anastazja Bezduszna z działu Dodatków. Poznańska „Gazeta Wyborcza” łączy te odejścia z przejęciem Polska Press przez Orlen. 

15.03 Zmiany w zarządzie Polska Press: Dariusz Świąder przejął zarządzanie spółką, po rezygnacji Doroty Stanek.

08.03 z „Dziennika Zachodniego” po 18 latach pracy rozstała się wiceszefowa newsroomu Katarzyna Pachelska. Wg. Wirtualnych Mediów, impulsem do odejścia Pachelskiej była niedawna zmiana właścicielska w Polska Press Grupa.  Pachelska została wicenaczelną w Media Operatorze, wydającym portale w aglomeracji śląskiej.

05.03. Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar odwołał się do sądu od decyzji prezesa UOKiK  w sprawie zgody na przejęcie przez PKN Orlen kontroli nad Polska Press i wniósł, by sąd uchylił tę zgodę – podało Biuro RPO. „Spółka kontrolowana przez Skarb Państwa – a za jej pośrednictwem politycy sprawujący władzę – mogą uzyskać łatwy wpływ na całokształt działalności poszczególnych redakcji. W ten sposób mogą przekształcić wolną prasę, której cechą immanentną jest rzetelny i oparty na faktach krytycyzm wobec władzy publicznej i osób sprawujących funkcje publiczne, w zależne od tej władzy biuletyny informacyjne i propagandowe”

Luty 2021

27.02. We wszystkich dziennikach Polska Press ukazał się tekst Pawła Fąfary, redaktora naczelnego Polska Press Grupy. „Od zasad, którymi się kierujemy – niezależnego, uczciwego, wolnego dziennikarstwa – nie odstąpimy . Dopóki będziemy mogli – będziemy robić swoje. Nie cofniemy się ani o krok. Bo jesteśmy dziennikarzami” .

Adam Bodnar wysłał trzecie pismo do UOKiK i dalej czeka na udostępnienie akt postępowania antymonopolowego w sprawie przejęcia Polska Press przez PKN Orlen. UOKiK nie udostępnił tych akt.

12.02. Raport Media Freedom Rapid Response i International Press Institute na temat wolności prasy w Polsce: podkreślono, że elementem planów reformy mediów w Polsce jest „repolonizacja” i „dekoncentracja” rynku medialnego. Ujawniono, że Ministerstwo Kultury przygotowało przepisy, przewidujące limit poziomu kapitału, jaki zagraniczne firmy medialne mogłyby zainwestować na polskim rynku, oraz liczby środków masowego przekazu, jaką może posiadać jedna grupa medialna. „Te podwójne mechanizmy prawne, które z pozoru za cel stawiają sobie zagwarantowanie większej różnorodności, w rzeczywistości mają za zadanie umożliwić koncentrację większej liczby środków masowego przekazu w rękach partii rządzącej i jej sprzymierzeńców. Jeśli ustawa zostałaby uchwalona, oba te mechanizmy niosłyby za sobą poważne zagrożenie dla wolności mediów i bezpośrednio naruszałyby prawodawstwo unijne” – oceniają autorzy dokumentu.

05.02 UOKiK zgodził się na kupno Polska Press. „Planowana koncentracja nie wpłynie na konkurencję na rynku wydawniczym prasy lokalnej”.

01.02. Z redakcji „Dziennika Zachodniego” (Polska Press Grupa) odeszły wieloletnia sekretarz redakcji Anna Ładuniuk (na emeryturę) i publicystka polityczna Agata Pustułka (do wydziału promocji Śląskiego Uniwersytetu Medycznego).

Styczeń 2021

20.01. Izba Wydawców Prasy: „Przejęcie przez PKN Orlen tytułów prasy regionalnej i lokalnej, drukarni i licznych portali internetowych, czyli także danych użytkowników budzi poważne zaniepokojenie wydawców. Konstytucyjnie gwarantowana wolność prasy powinna stać na przeszkodzie wszelkim próbom podporządkowania prasy, również podmiotom kontrolowanym przez Skarb Państwa, niezależnie od tego, w czyich rękach znajduje się polityczny ster”.

Helsińska Fundacja Praw Człowieka w opinii złożonej do prezesa UOKiK-u oceniła, że przejęcie wydawnictwa Polska Press przez państwowy koncern Orlen jest sprzeczne z konstytucyjną zasadą wolności mediów, która wyklucza prawne podporządkowanie władzom politycznym.

14.01. Orlen poinformował redakcję „Rzeczpospolitej” o zastrzeżeniach wobec artykułu prof. Michała Romanowskiego krytykującego przejęcie wydawnictwa Polska Press na co redakcja usunęła tekst  z portalu. Orlen zapowiedział działania prawne wobec autora, gdyż artykuł „zawiera nieprawdziwe informacje i nierzetelne oceny, które wprowadzają czytelników w błąd” oraz „przekracza granice merytorycznej polemiki”. – „Myślę, że ten proces będzie dobrym sposobem do przeanalizowania, czy nabycie Polska Press przez koncern kontrolowany przez państwo jest po pierwsze zgodne z polską konstytucją (art. 14 i 54), a także z zasadami prawa spółek i rynku kapitałowego” – powiedział prof. Romanowski.

13.01. Paweła Sienicki red. Naczelny  „Polska Metropolia Warszawska” po 13 latach zrezygnował z pracy w Polska Press. Wcześniej był m.in. dziennikarzem „Rzeczpospolitej”, “Wprost”, TVN 24 i zastępcą szefa działu krajowego „Newsweeka”. Nowym redaktorem naczelnym został Wojciech Rogacin, który pozostał też szefem Agencji Informacyjnej Polska Press. Rogacin kieruje też portalem Polskatimes.pl, magazynem „Nasza Historia” oraz warszawską redakcją naszemiasto.pl. Wcześniej pracował w tygodniku „Newsweek Polska”, „Gazecie Wyborczej” oraz tygodniku „Słowo Podlasia”. Pod koniec stycznia pojawiła się informacja, że Siennicki został wiceprezesem PP „Porty Lotnicze”, odpowiedzialnym za obszary public relations, marketingu oraz IT.

Niemieckie Stowarzyszenie Dziennikarzy (DJV) wezwało Komisję Europejską do obserwacji – w ramach planowanego na początek 2021 roku zastosowania wobec Polski mechanizmu praworządności – sytuacji na rynku prasy. Oświadczenie DJV wywołało  protest Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich.

Towarzystwo Dziennikarskie złożyło do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pismo o dopuszczenie organizacji społecznej do udziału na prawach strony w postępowaniu o przejęcie Polska Press.

Grudzień 2020 – przejęcie i komentarze.

W grudniu 2020 Orlen ogłosił , że kupuje Polska Press od niemieckiej Verlagsgruppe Passau. Według nieoficjalnych informacji zapłacił ok. 131 mln zł. Transakcja wymaga zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W lipcu 2020 Wirtualne Media podały, że grupa kapitałowa Polska Press (jeszcze niemiecka) miała spadek przychodów sprzedażowych o 6,5 proc. do 398,44 mln zł oraz zysku netto z 9,64 do 8,59 mln zł. Wpływy ze sprzedaży gazet zmalały o 8,9 proc., z reklam – o 4,9 proc., a liczba pracowników – o 107 do 2 126).

Jeszcze w październiku brytyjski „The Economist” poinformował o rozmowach Orlenu z Verlagsgruppe Passau w sprawie kupna Polska Press Grupy. Według „The Economist” wydawane przez Polska Press Grupę dzienniki i czasopisma regionalne i lokalne są istotne dla obozu rządzącego, zapewniając dotarcie do mieszkańców wsi i osób o konserwatywnych poglądach.

Daniel Obajtek (w wywiadzie dla Polskiego Radia):  Zakup grupy Polska Press pozwoli lokować w mediach produkty dla klientów Orlenu (4 mln członków programu lojalnościowego) jak i przejętej niedawno Grupy Energa (3 mln klientów). W komunikacie prasowym Orlen podał, że uzupełnienie portfolio mediowego o podmiot zarządzający prasą drukowaną i mediami cyfrowymi, umożliwi stworzenie kompleksowej i konkurencyjnej oferty w obszarze reklamy.

Komentarze ekonomiczne– to nie jest interes biznesowy, tylko polityczny – „repolonizacja mediów” i scenariusz węgierski.

Towarzystwo Dziennikarskie wydało oświadczenie skierowane do dziennikarzy przejmowanych gazet i zapowiada monitoring zwolnień w Polska Press.

SDP – to szansa na przełamanie dominacji wydawnictw zagranicznych, apeluje jednocześnie do Orlenu o „stworzenie przejrzystych mechanizmów gwarantujących respektowanie zasady wolności słowa, pluralizmu poglądów i niezależności dziennikarskiej”.

Komentarze obserwatorów:  upadek mediów lokalnych zaczął się w latach 90tych, gdy zagraniczni nabywcy likwidowali zespoły, wypychali dziennikarzy na niekorzystne umowy. 

Szefowie Związków działających przy Polska Press – zmiana właściciela budzi niepokój pracowników, ale mają nadzieję, że Orlen zadba o ich interesy i wolność słowa. Krytycznie oceniają to, co z mediami zrobił niemiecki właściciel firmy – Verlagsgruppe Passau.

W badaniach Agencji Publicon i Instytutu Badawczego IPC. 42,2 proc. ankietowanych oceniło dobrze przejęcie gazet regionalnych przez Polska Press, przeciwnego zdania było 27,8 proc. badanych.

RPO Adam Bodnar poprosił prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o odniesienie się do jego wątpliwości w sprawie przejęcia Polska Press przez PKN Orlen. Sfinalizowanie transakcji zależy od pozytywnej decyzji Urzędu. Wg.  Bodnara trudno się spodziewać, aby media kontrolowane przez państwo prawidłowo wykonywały swą kontrolną funkcję.

Członkowie Oddziału Gdańskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich – zapowiadana zmiana właściciela Polska Press to zwrot na polskim rynku medialnym i „szansa na przełamanie zagranicznej dominacji w wydawaniu prasy regionalnej, uzależnionej przez ostatnie 26 lat od firmy niemieckiej (…) Z nadzieją na efekt pozytywny, korzystny dla pluralizmu oferty czytelniczej, należy odnieść się do przedsięwzięcia zmiany właścicielskiej na rynku mediów”.

18 grudnia w „Gazecie Pomorskiej” wydawanej przez Polska Press grupa lokalnych działaczy i zwolenników PiS w  płatnym ogłoszeniu podziękowała prezesowi PKN Orlen Danielowi Obajtkowi za przejęcie wydawnictwa. Transakcję określili jako „powrót do Macierzy dwudziestu naszych polskich dzienników”.

Pod koniec października 2020 po 11 pracy latach odszedł z „Głosu Wielkopolskiego” Michał Kopiński, manager do spraw rozwoju subregionów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *