Towarzystwo Dziennikarskie przystąpiło do Obywatelskiego Paktu dla Mediów Publicznych
20.03.2016
Z inicjatywy Obywateli Kultury, Obywateli Nauki i Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych została powołana koalicja 46 organizacji, ruchów i stowarzyszeń obywatelskich, kulturalnych i społecznych, które podpisały Obywatelski Pakt na rzecz Mediów Publicznych.
Media publiczne są naszym dobrem wspólnym i mają obowiązek służyć wszystkim obywatelom bez względu na ich poziom wykształcenia, status społeczny i miejsce zamieszkania. Programy mediów publicznych powinny być bezstronne i uwzględniać wielość poglądów na kwestie społeczne, polityczne, estetyczne i religijne. Zadaniem mediów publicznych jest dbałość o wysoką jakość oraz rzetelność informacji i treści.
1. MISJA MEDIÓW PUBLICZNYCH
Media publiczne wypełniając swoje powinności mają przede wszystkim na względzie interes obywateli. Wyznacznikiem realizacji misji jest najwyższa jakość, bezstronność, transparentność i celowość wydatkowania środków publicznych oraz skuteczność realizacji celów i zadań mediów publicznych. Jako takie pozostają jednym z najważniejszych instrumentów umożliwiających dostęp do kultury, edukacji i informacji.
A. Licencje programowe
Realizacja misji publicznej powinna zostać doprecyzowana poprzez zapisanie w ustawie konkretnych wymagań programowych, określonych procentem wydatków całego budżetu na poszczególne działy. Licencja programowa powinna określać minimalne nakłady na treści dla dzieci i młodzieży, edukację obywatelską i kulturową oraz rodzimą twórczość, w tym teatr telewizyjny i radiowy, muzykę, filmy fabularne i seriale, filmy dokumentalne.
2. SPOSÓB ORGANIZACJI MEDIÓW PUBLICZNYCH
A. Kontrola społeczna
Forma prawna, sposób wyłaniania władz i kontrola właścicielska powinny być dostosowane do po-winności mediów publicznych, umożliwiać kontrolę realizacji celów oraz kontrolę społeczną. Kontrola realizacji misji publicznej powinna wynikać z zasady najwyższej jakości i rzetelności.
B. Organy kierownicze
Niezmiernie ważny dla wiarygodności mediów publicznych sposób powoływania władz powinien zostać poddany otwartej publicznej dyskusji. Należy stworzyć przejrzysty system rekomendacji organizacji społecznych i środowisk twórczych dla osób pełniących funkcje nadzorcze w mediach publicznych. Przyczyni się on do ochrony mediów publicznych przed ich upartyjnianiem i stworzy gwarancję stałego podnoszenia jakości i profesjonalizmu.
C. Nowoczesne zarządzanie
Sposób organizacji mediów publicznych powinien służyć synergii programowej, współpracy organizacyjnej pomiędzy spółkami Polskiego Radia S.A., Telewizji Polskiej S.A. i radiofonii regionalnych oraz wykorzystywać potencjał konwergencji cyfrowej mediów.
3. POWSZECHNY DOSTĘP DO ZASOBÓW
Niezbędne jest powołanie portalu mediów publicznych jako trzeciego, równoważnego dla radia i telewizji, medium z własnym budżetem i polityką programową. Portal mediów publicznych powinien być najważniejszym narzędziem udostępniania zasobów kultury polskiej, upowszechniania zasobów archiwalnych Polskiego Radia, Telewizji Polskiej i innych instytucji kultury w Polsce, służąc jako platforma promocji i dystrybucji zasobów. Portal powinien mieć prawo produkcji własnych treści zgodnych z charakterem wyznaczonych zadań.
4. STABILNE FINANSOWANIE I REKLAMA
A. Powszechna opłata audiowizualna
Należy znieść anachroniczny obowiązek rejestrowania odbiorników i zastąpić nieskuteczny w dotychczasowej formie abonament powszechną opłatą audiowizualną, która będzie równocześnie obywatelskim gwarantem wypełniania misji mediów publicznych. Danina ta powinna być solidarnie płacona przez obywateli za możliwość dostępu do mediów publicznych, bez względu na rodzaj i liczbę urządzeń dostosowanych do odbioru telewizji, radia i internetu. W ramach tej opłaty odbiorca będzie miał zapewniony bezpłatny dostęp do archiwów mediów publicznych oraz programów i utworów powstałych z dotacji z funduszu misji publicznej.
B. Ograniczenie reklamy
Poziom reklamy w mediach publicznych musi być znacząco zredukowany – docelowo do poziomu 25% budżetu mediów publicznych. Kontrola tego procesu musi zostać powierzona organowi nad-zorującemu media publiczne tak, by stopniowe wychodzenie mediów publicznych z rynku komercyjnego było związane z wpływami osiąganymi z daniny publicznej. Należy wprowadzić całkowity zakaz lokowania produktów w programach adresowanych do dzieci.
C. Reklama społeczna i obywatelska
Ustawa w sposób jasny i precyzyjny powinna gwarantować bezpłatną emisję reklamy społecznej i kulturowej tak, by media publiczne mogły się stać instytucjonalnym narzędziem wspierania inicjatyw obywatelskich i narzędziem promocji kultury polskiej.
5. FUNDUSZ MISJI PUBLICZNEJ
Należy utworzyć fundusz misji publicznej, którego celem będzie współfinansowanie tworzenia i upowszechniania wysokiej jakości treści realizujących zadania określone w misji publicznej przez niepubliczne media audiowizualne i cyfrowe. Fundusz wspierać będzie również produkcje mediów obywatelskich, społecznych, lokalnych, regionalnych oraz tych, które chcą realizować zadania publiczne. Emisji treści i programów dofinansowanych przez Fundusz w trybie otwartych konkursów nie będzie można przerywać reklamami. Zgodnie z ograniczeniami zapisanymi w ustawie o mediach publicznych treści te będą nieodpłatnie udostępniane w portalu mediów publicznych.
SYGNATARIUSZE PAKTU:
1. Centrum Cyfrowe
2. Centrum Edukacji Obywatelskiej
3. Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych
4. Federacja Małopolska Pozarządowa
5. Forum Darczyńców w Polsce
6. Fundacja Bęc Zmiana
7. Fundacja Dziennikarska Medium Publiczne
8. Fundacja e-Państwo
9. Fundacja im. Stefana Batorego
10. Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych
11. Fundacja Nowoczesna Polska
12. Fundacja Otwarty Kod Kultury
13. Fundacja Res Publica Nowa
14. Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego
15. Fundacja STABILO
16. Fundacja Szkoła z Klasą
17. Fundacji Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’
18. Fundusz Mediow
19. Gilda Reżyserów Polskich
20. Helsińska Fundacja Praw Człowieka
21. Instytut Spraw Publicznych
22. Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych
23. Kujawsko-Pomorska Federacja Organizacji Pozarządowych
24. Obywatele dla Edukacji
25. Obywatele Kultury
26. Obywatele Nauki
27. Obywatelskie Forum Sztuki Współczesnej
28. Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych (OFOP)
29. Otwarta Rzeczpospolita Stowarzyszenie przeciw Antysemityzmowi i Ksenofobii
30. Polska Rada Muzyczna
31. Polskie Stowarzyszenie Jazzowe
32. Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej
33. Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego
34. Pracownia Badań i Innowacji Społecznych STOCZNIA
35. Pracownia Kultury Współczesnej
36. Sieć Obywatelska Watchdog Polska
37. Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
38. Stowarzyszenie Dialog Społeczny
39. Stowarzyszenie Filmowców Polskich
40. Stowarzyszenie Klon/Jawor
41. Stowarzyszenie Kreatywna Polska
42. Stowarzyszenie Pisarzy Polskich
43. Stowarzyszenie Pracownia Obywatelska
44. Stowarzyszenie Sygnał
45. Towarzystwo Dziennikarskie
46. Unia Polskich Teatrów
47. Związek Kompozytorów Polskich