Anna Dudzińska wyjechała z Łodzi z nagrodą Audionomia Award 2024
Jury, w którego składzie byli Agnieszka Czyżewska-Jacquemt, Anna Sekudewicz, Magdalena Skawińśka, Andrzej Papajak a także członkini Towarzystwa Dziennikarskiego Marta Rebzda, przyznało Nagrodę Audionomia Award Annie Dudzińskiej za reportaż „Siedem taktów od sławy”. W uzasadnieniu napisano: „Nagrodę przyznajemy za spójną, konsekwentną realizację zamysłu autorskiej opowieści o wyborach i ludzkich losach wpisanych w wielką historię.
Uroczystą galą w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi zakończyła się w sobotę 5 października 2024 r., III Międzynarodowa Konferencja Reportażu Dźwiękowego Audionomia. Konkurs, który w tym roku odbył się w Łodzi, jest świętem dźwięku i opowieści dla wszystkich miłośników reportażu dźwiękowego i audialnych opowieści non-fiction.
Audionomia Sound Design trafiła do Artura Giordano za „Kryptoscam” i „Siedem taktów od sławy”, ogromną kulturę muzyczną i kompozytorską, wrażliwość realizacji, która sprawia, że każdy dźwięk ma swoje miejsce i znaczenie. Wyróżnienie honorowe otrzymały Paulina Pikiewicz, Katarzyna Szczerba, Piotr Jeziorki za „Moje wielkie skejt story” za bogactwo wyobraźni dźwiękowej, przełamujące schematy dziennikarskiej opowieści.
ERGOnomię – nagrodę ERGO Hestii dla reportażu społecznie wrażliwego otrzymały Agnieszka Szwajgier i Dorota Salus za serial „Kryptoscam” – za doskonały scenariusz i ciekawą formę narracji oraz wnikliwe zbadanie trudnego i powszechnego problemu oszustw internetowych związanych z kryptowalutami.
Wszystkie nominowane utwory były na wysokim poziomie, nagrody zaś powędrowały do najlepszych. Jury oceniając prace, kierowało się wrażliwością autorów, ich twórczą odwagą oraz mistrzowskim wykorzystaniem dźwięku.
Niespodzianek, jak widać nie było. Tego można się było spodziewać, dlatego najciekawszy był panel Debiutantów — przesłuchania prac autorów zaczynających swoją przygodę z dźwiękiem. To młodzi zawsze przynoszą ze sobą świeże spojrzenie i oryginalne pomysły. Panel moderowała doświadczona reportażystka Anna Sekudewicz. Jury przyznało trzy równorzędne Nagrody za Debiut, doceniając: Alicję Głów za „Moje wszystko, Aleksandrę Malatyńską za „I bidy się nie bać. Marlenę Dumin za „Jadę na sztelę”.
Galę uświetnił niesamowity koncert Izy Połońskiej i Witka Cisły „Wystarczy być”, który przeniósł nas w świat audialnego ukojenia.
Przesłuchania wykłady i dyskusje odbywały się w miejscu szczególnym. Od 3 do 5 października dźwiękoczuli gościli w progach łódzkiego Muzeum Kinematografii. Na warsztaty udawali się do pobliskiej „Filmówki” a także na spacery audialne w plener. Wszystkie nominowane utwory były na wysokim poziomie, nagrody zaś powędrowały do najlepszych. Jury kierowało się, oceniając nominowane prace, wrażliwością autorów, ich twórczą odwagą oraz mistrzowskim wykorzystaniem dźwięku.
Konkurs Audionomia Award ma na celu promowanie jakościowego reportażu dźwiękowego oraz integrację środowiska reportażystów i twórców audialnych. Inicjatywa ta służyć ma wzmacnianiu więzi między pasjonatami non-fiction, wspólnie budując przyszłość dźwiękowych opowieści.
Fundacja Audionomia powstała w 2021 r. z inicjatywy osób związanych z reportażem radiowym. Skupia ona zarówno praktyków jak i badaczy audio. Celem Fundacji jest szeroko pojętą popularyzacja reportażu dźwiękowego i dokumentu artystycznego.
Fundacji zależy na tym, aby reportaż audio stał się tak samo ważny w debacie publicznej i odbiorze jak reportaż prasowy czy filmowy, aby kryzys instytucjonalny w Polskim Radiu nie doprowadził do zaniku radiowych form artystycznych i aby nie zepchnął sztuki audio na zupełny margines działalności mediów. — Czytamy w zakładce „O Fundacji” w portalu www.audionomia.pl